Algemene voorwaarden

Hoofdstuk 1: Algemeen

ARTIKEL 1. DEFINITIES

Voorwaarden: Deze algemene voorwaarden zoals hier opgenomen.

‘Wij’, ‘ons’, ‘onze’: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Beta Partner B.V., handelend onder de naam Precision Partner, gevestigd aan de Maaslandstraat 21a, 5211VE te ’s-Hertogenbosch.

‘Jij’, ‘jou’, ‘jouw’: de persoon of entiteit die een overeenkomst met ons aangaat of aan ons een opdracht verstrekt, of de organisatie namens wie de overeenkomst wordt gesloten. Dit kan ook betrekking hebben op een gerelateerde onderneming of opdrachtgever in de keten.

Eindopdrachtgever: De partij waar een professional uiteindelijk werkzaamheden uitvoert.

Partijen: Jij en wij gezamenlijk.

Overeenkomst: Iedere overeenkomst van opdracht, zoals bedoeld in artikel 7:400 BW, tussen ons en jou, inclusief wijzigingen en aanvullingen daarop, evenals alle handelingen ter uitvoering van de Overeenkomst.

Opdrachtbevestiging: De bevestiging van iedere specifieke opdracht, waarin de bijbehorende voorwaarden zijn vastgelegd.

Diensten: De door ons te leveren of reeds geleverde diensten in het kader van de overeenkomst.

Opdrachtgeversbeloning: De bij jou of de Eindopdrachtgever geldende beloning voor werknemers in een soortgelijke functie als die van de professional, inclusief de volgende elementen:

  • het toepasselijke periodeloon in de schaal;
  • arbeidsduurverkorting (ADV) per week/maand/jaar/periode;
  • toeslagen voor overwerk, verschoven uren, onregelmatigheid, ploegentoeslag, en feestdagentoeslag;
  • loonsverhoging, zoals door jou vastgesteld;
  • kostenvergoedingen (indien van toepassing en onbelast, zoals reiskosten, verblijfkosten);
  • periodieken en overige vergoedingen zoals door jou vastgesteld.

Offerte: Elk mondeling of schriftelijk aanbod dat wij aan jou doen.

Opdrachtgeverstarief: Het tarief dat je aan ons verschuldigd bent, exclusief toeslagen, kostenvergoedingen en btw. Het tarief wordt per uur berekend, tenzij anders overeengekomen.

Transfervergoeding: Een vergoeding gebaseerd op het overeengekomen aantal uren van de minimale inzet, verminderd met het daadwerkelijk gefactureerde aantal uren, vermenigvuldigd met het geldende tarief en 25%. Bij gebrek aan een vooraf overeengekomen minimum aantal uren, wordt uitgegaan van 1.800 uren.

Kandidaat: Een door ons geïntroduceerde kandidaat.

Introductie: Het gesprek, digitaal of telefonisch, tussen jou en een kandidaat, evenals het overleggen van cv’s of andere informatie over de kandidaat.

Arbeidsverhouding: Elke arbeidsovereenkomst of andere overeenkomst (zoals een opdrachtovereenkomst of aanneming van werk) tussen jou en de professional, inclusief een ambtelijke aanstelling, of het inhuren via een derde partij anders dan via ons.

Terbeschikkingstelling: De inzet van een professional door ons in het kader van een overeenkomst, waarbij de professional onder leiding en toezicht van jou of de Eindopdrachtgever werkt.

Professional: Iedere natuurlijke persoon die op basis van een detacheringsovereenkomst voor jou en/of de Eindopdrachtgever werkzaamheden verricht.

Detacheringsovereenkomst: Een uitzendovereenkomst zoals bedoeld in artikel 7:690 BW, niet zijnde een payrollovereenkomst zoals bedoeld in artikel 7:692 BW.

Vertrouwelijke Informatie: Alle informatie die betrekking heeft op ons of onze dienstverlening en als vertrouwelijk wordt beschouwd, inclusief persoonsgegevens zoals bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Intellectuele Eigendomsrechten: Inclusief maar niet beperkt tot auteursrechten, octrooien, gebruiksmodellen, handelsmerken, dienstmerken, ontwerprechten (geregistreerd of niet), databankrechten, en auteursrechtelijk beschermde informatie.

Overmacht: Alle omstandigheden buiten onze macht waardoor de tijdige, volledige of juiste uitvoering van de diensten niet mogelijk is, zoals werkstakingen, pandemieën, oorlog, rellen, brand, overstromingen, overheidsmaatregelen of storingen bij leveranciers.

AVG: De Algemene Verordening Gegevensbescherming en de daarmee samenhangende regelgeving.

BW: Het Nederlands Burgerlijk Wetboek.

Cao: De cao die van toepassing is op de detacheringsovereenkomst met de professional.

Waadi: De Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs.

Wav: De Wet arbeid vreemdelingen.

ARTIKEL 2. WERKINGSSFEER

2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst tussen Partijen, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Ook zijn deze voorwaarden van toepassing op aanvullende diensten die wij verlenen buiten het kader van de oorspronkelijke overeenkomst, tenzij anders door ons aangegeven.

2.2 Eventuele door jou of door derden gehanteerde algemene voorwaarden zijn niet van toepassing op de overeenkomst tussen ons. Hieruit kunnen geen rechten worden ontleend ten aanzien van onze diensten.

2.3 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op al onze offertes, overeenkomsten en diensten die wij aan jou leveren. Ze gelden eveneens voor opvolgende of aanvullende overeenkomsten tussen Partijen, tenzij uitdrukkelijk anders is afgesproken. Door met ons samen te werken, stem je in met deze voorwaarden.

2.4 Jij bent verplicht de verplichtingen die voor jou voortvloeien uit deze Algemene Voorwaarden en de daaraan gerelateerde overeenkomsten door te geven aan eventuele eindopdrachtgevers. Deze bepaling geldt als een kettingbeding. Bij het niet naleven hiervan ben je volledig aansprakelijk voor eventuele schade die hieruit voor ons voortvloeit.

2.5 Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn alleen geldig wanneer deze schriftelijk en expliciet door ons zijn bevestigd. In dat geval hebben de overeengekomen afwijkende bepalingen voorrang boven deze Algemene Voorwaarden.

2.6 Indien een of meerdere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk ongeldig worden verklaard, blijft de rest van de voorwaarden onverminderd van kracht. In dat geval zullen Partijen in overleg treden om vervangende bepalingen overeen te komen, met zoveel mogelijk behoud van de oorspronkelijke bedoeling van de nietige bepalingen.

2.7 Indien wij niet altijd strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden verlangen, betekent dit niet dat de voorwaarden niet van toepassing zijn of dat wij ons recht verliezen om in andere gevallen strikte naleving te eisen.

2.8 Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden in één of meer overeenkomsten met jou gelden uitsluitend voor die specifieke overeenkomsten en hebben geen invloed op andere, eerdere of latere overeenkomsten tussen Partijen.

2.9 Wij behouden ons het recht voor om deze Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. De meest recente versie van de voorwaarden is altijd van toepassing. In geval van wijzigingen zullen wij jou hiervan op de hoogte stellen.

ARTIKEL 3. OFFERTES EN TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST

3.1 Al onze offertes zijn vrijblijvend en kunnen te allen tijde door ons worden ingetrokken, zelfs indien de offerte een termijn voor aanvaarding bevat.

3.2 Wij kunnen niet aan een offerte worden gehouden indien je redelijkerwijs kunt begrijpen dat er sprake is van een kennelijke vergissing of fout in de offerte, of een deel daarvan.

3.3 Een overeenkomst komt pas tot stand zodra je de offerte schriftelijk accepteert of wanneer wij een schriftelijke opdrachtbevestiging aan jou verstrekken. Indien je een opdracht of order mondeling of schriftelijk bij ons plaatst zonder voorafgaande offerte of zonder ondertekening van de offerte door beide partijen, wordt de overeenkomst geacht te zijn tot stand gekomen zodra wij de opdracht schriftelijk bevestigen of wanneer wij op jouw verzoek starten met de uitvoering van de opdracht.

Hoofdstuk 2: Interim Detachering

ARTIKEL 4. DUUR EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST EN DE TERBESCHIKKINGSTELLING

4.1 Een overeenkomst kan worden aangegaan voor bepaalde of onbepaalde tijd. Een overeenkomst voor bepaalde tijd kan worden gesloten voor een vaste periode, een bepaalde periode of een bepaalde periode die niet langer duurt dan een overeengekomen maximale duur.

4.2 Een overeenkomst voor bepaalde tijd eindigt automatisch na afloop van de overeengekomen duur of wanneer een vooraf afgesproken gebeurtenis zich voordoet. Tenzij anders overeengekomen, dien je ons uiterlijk drie maanden voor het einde van de overeenkomst schriftelijk te laten weten of je een nieuwe overeenkomst met ons wilt aangaan.

4.3 Tussentijdse beëindiging van een overeenkomst voor bepaalde tijd is niet mogelijk, tenzij dit schriftelijk is overeengekomen. Indien tussentijdse opzegging is toegestaan, dient deze schriftelijk te gebeuren (via brief of e-mail) met een opzegtermijn van drie maanden, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

4.4 Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan worden beëindigd door middel van een schriftelijke opzegging, met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden, mits je aan alle verplichtingen uit de opdrachtbevestiging(en) en/of algemene voorwaarden hebt voldaan.

4.5 Elke overeenkomst kan onmiddellijk en zonder tussenkomst van de rechter worden ontbonden door beide partijen indien de andere partij niet voldoet aan haar verplichtingen uit de overeenkomst, of wanneer de andere partij haar bedrijfsvoering beëindigt, in liquidatie verkeert, faillissement aanvraagt of surseance van betaling verzoekt.

4.6 Indien wij de overeenkomst beëindigen op grond van de in artikel 4.5 genoemde redenen, zal dit verzoek worden opgevat als een verzoek van jouw kant om de terbeschikkingstelling te beëindigen, zonder dat dit enige aansprakelijkheid voor ons oplevert met betrekking tot de door jou geleden schade.

4.7 Het einde van de overeenkomst betekent automatisch het einde van de terbeschikkingstelling van de professional. Beëindiging van de overeenkomst door jou wordt opgevat als een verzoek om de lopende terbeschikkingstellingen te beëindigen op de datum waarop de overeenkomst rechtsgeldig is geëindigd.

4.8 Indien wij de detacheringsovereenkomst met een professional willen beëindigen door tussenkomst van de kantonrechter of met toestemming om de overeenkomst op te zeggen, zul je ons hierbij volledig ondersteunen. Dit omvat onder meer het verstrekken van functioneringsgesprekken en andere noodzakelijke documenten. Je blijft het opdrachtgeverstarief verschuldigd tot het moment waarop de detacheringsovereenkomst rechtsgeldig is beëindigd.

4.9 De terbeschikkingstelling eindigt automatisch indien wij de professional niet meer beschikbaar kunnen stellen omdat de detacheringsovereenkomst van de professional is beëindigd, zonder dat wij hiervoor aansprakelijk zijn.

4.10 Beëindiging van een afzonderlijke opdracht heeft geen invloed op andere opdrachten tussen de partijen.

4.11 Terbeschikkingstellingen blijven van kracht totdat de detacheringsovereenkomst rechtsgeldig kan worden beëindigd. Bij tussentijdse beëindiging blijf je het overeengekomen tarief verschuldigd tot het moment waarop de overeenkomst met de professional rechtsgeldig kan worden beëindigd. Indien de professional een overeenkomst voor onbepaalde tijd heeft, blijf je het opdrachtgeverstarief betalen totdat de professional aan een andere opdrachtgever kan worden toegewezen.

4.12 Wij behouden ons het recht voor om gebruik te maken van derden voor het verlenen van diensten. Je stemt hierbij op voorhand in met het inhuren van derden.

ARTIKEL 5. INFORMATIEVERPLICHTING OPDRACHTGEVER

5.1 Je erkent dat een goede uitvoering van de overeenkomst door ons afhankelijk is van de juiste en tijdige aanlevering van documenten en gegevens van jouw kant, met name voor het vaststellen van de Opdrachtgeversbeloning. Om een vlotte uitvoering van de overeenkomst te waarborgen, dien je tijdig alle benodigde informatie aan ons te verstrekken en alle handelingen te verrichten die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, of waarvan je redelijkerwijs kunt begrijpen dat ze noodzakelijk zijn.

5.2 Wij hanteren een specifieke procedure voor de vaststelling van de Opdrachtgeversbeloning voor de professionals. Je bent verplicht volledige medewerking te verlenen aan deze procedure.

5.3 Indien er geen gelijke of gelijkwaardige functies bij jou aanwezig zijn, wordt de Opdrachtgeversbeloning vastgesteld op basis van de fictieve situatie dat de professional in dienst zou treden bij jou. Alternatief kan de beloning worden gebaseerd op de geldende arbeidsvoorwaarden in de beroeps- of bedrijfstak waarin jij of de Eindopdrachtgever actief is.

5.4 Bij het aangaan van de overeenkomst dien je ons te informeren over eventuele bedrijfssluitingen of collectief verplichte vrije dagen tijdens de looptijd van de overeenkomst, zodat wij hiermee rekening kunnen houden in de Detacheringsovereenkomst met de professional. Mocht een dergelijke bedrijfssluiting of vrije dagen pas na het aangaan van de overeenkomst bekend worden, dien je ons hier onmiddellijk van op de hoogte te stellen. Indien je nalaat ons tijdig te informeren, ben je verplicht het Opdrachtgeverstarief te blijven betalen gedurende de bedrijfssluiting.

5.5 Je staat garant voor de juistheid, volledigheid, betrouwbaarheid en rechtmatigheid van de door jou aan ons verstrekte informatie en gegevens. Daarnaast waarborg je dat alle noodzakelijke handelingen en informatie voor de uitvoering van de overeenkomst tijdig zijn verstrekt of uitgevoerd. Indien je dit nalaat, ben je volledig aansprakelijk voor alle schade die hieruit voortvloeit voor jou of voor derden, en vrijwaar je ons van eventuele claims.

5.6 Je bent verplicht ons onmiddellijk te informeren bij wijzigingen in de Opdrachtgeversbeloning.

5.7 De uitvoering van de overeenkomst vangt niet aan voordat je hebt voldaan aan de hierboven genoemde informatie- en leveringsverplichtingen. Indien de benodigde gegevens niet tijdig aan ons zijn verstrekt, hebben wij het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of, indien nodig, de benodigde informatie zelf te verkrijgen op jouw kosten.

5.8 Indien de overeenkomst niet binnen de afgesproken termijn kan worden uitgevoerd doordat de benodigde gegevens niet tijdig aan ons zijn verstrekt, behouden wij ons het recht voor om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder dat wij aansprakelijk zijn voor schade aan jouw kant. Eventuele extra kosten en schade die voortvloeien uit het niet nakomen van deze verplichtingen, komen voor jouw rekening.

ARTIKEL 6. FUNCTIE EN BELONING

6.1 Voor aanvang van de overeenkomst en/of de terbeschikkingstelling dien je ons een gedetailleerde omschrijving van de functie van de professional te verstrekken, evenals informatie over alle relevante elementen van de Opdrachtgeversbeloning (voor zover deze bekend zijn op dat moment), indien dit nog niet eerder door jou is verstrekt.

ARTIKEL 7. OPDRACHTGEVERSTARIEF

7.1 De door jou aan ons verschuldigde vergoeding wordt berekend door het overeengekomen opdrachtgeverstarief te vermenigvuldigen met het aantal door de professional gewerkte uren, of met het aantal uren waarop wij op grond van de overeenkomst en/of de algemene voorwaarden recht hebben, indien dit hoger is. Dit tarief wordt aangevuld met eventuele toeslagen en kostenvergoedingen waarop de professional aanspraak kan maken.

7.2 Eventuele opleidings- en scholingskosten die wij maken voor de professional in het kader van de terbeschikkingstelling aan jou, worden eveneens verdisconteerd in het geldende opdrachtgeverstarief.

7.3 Over het totaal verschuldigde opdrachtgeverstarief wordt btw in rekening gebracht.

7.4 De vergoeding die je aan ons verschuldigd bent, wordt verhoogd met de transitievergoeding en/of vergoeding wegens niet (geheel) in acht genomen aanzegtermijn, indien de professional hier recht op heeft. Deze vergoedingen worden door ons één-op-één, inclusief werkgeverslasten, aan jou doorberekend, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

7.5 De door de professional gewerkte uren dienen te worden goedgekeurd via ons portaal.

7.6 Wij behouden ons het recht voor het opdrachtgeverstarief tijdens de looptijd van de overeenkomst aan te passen indien de kosten van de professional stijgen, bijvoorbeeld door wijzigingen in jouw arbeidsvoorwaarden, wettelijke veranderingen, cao-verplichtingen, of loonsverhogingen.

7.7 Indien je niet akkoord gaat met een verhoging van het opdrachtgeverstarief, wordt dit opgevat als een verzoek van jouw kant om de terbeschikkingstelling te beëindigen. De beëindiging treedt echter pas in werking zodra de detacheringsovereenkomst van de professional rechtsgeldig kan worden beëindigd. Tot dat moment blijf je het opdrachtgeverstarief verschuldigd.

7.8 Elke aanpassing van het opdrachtgeverstarief wordt door ons zo snel mogelijk aan jou medegedeeld en schriftelijk bevestigd.

7.9 Wij behouden ons het recht voor om de overeengekomen tarieven jaarlijks per 1 januari te indexeren op basis van de door het CBS gepubliceerde consumentenprijsindex (CPI), reeks alle bestedingen.

7.10 Indien het opdrachtgeverstarief onjuist is vastgesteld door een fout van jouw kant, hebben wij het recht om dit met terugwerkende kracht te corrigeren en in rekening te brengen. Eventuele te weinig betaalde bedragen worden vermeerderd met de wettelijke handelsrente.

7.11 Voor andere diensten dan de terbeschikkingstelling van professionals wordt een apart opdrachtgeverstarief overeengekomen. Deze diensten en tarieven worden vastgelegd in de opdrachtbevestiging.

ARTIKEL 8. FACTURATIE EN TIJDVERANTWOORDING

8.1 Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, geschiedt de tijdverantwoording elektronisch via door jou goedgekeurde tijdverantwoordingsformulieren of urendeclaraties.

8.2 Je bent verantwoordelijk voor een correcte en volledige tijdverantwoording, waarbij de volgende gegevens correct moeten worden opgenomen: de naam van de professional, het aantal gewerkte uren, overuren, onregelmatigheidsuren, en andere relevante gegevens waarop het opdrachtgeverstarief en eventuele toeslagen van toepassing zijn.

8.3 De tijdverantwoording dient uiterlijk op de dinsdag volgend op de door de professional gewerkte week bij ons binnen te zijn, inclusief jouw handtekening. Jij bent verantwoordelijk voor de wijze waarop de tijdverantwoording aan ons wordt verstrekt.

8.4 Voordat je de tijdverantwoording aanlevert, dien je de professional in de gelegenheid te stellen de gegevens te controleren. Indien de professional bezwaar maakt tegen de opgegeven uren, hebben wij het recht om de uren en kosten vast te stellen op basis van de opgave van de professional, tenzij jij kunt aantonen dat jouw opgave correct is.

8.5 Indien de tijdverantwoording door de professional wordt aangeleverd via declaratieformulieren, dien je een kopie van het formulier te bewaren.

8.6 Bij verschillen tussen het door de professional bij ons ingeleverde declaratieformulier en het door jou behouden exemplaar, of indien je niet voldoet aan de in dit artikel genoemde verplichtingen, geldt het door de professional bij ons ingeleverde formulier als leidend, tenzij je tegenbewijs kunt leveren.

ARTIKEL 9. BETALING

9.1 Tenzij anders overeengekomen, dien je alle aan ons verschuldigde bedragen binnen de overeengekomen betalingstermijn te voldoen op een door ons aangegeven wijze. De valutadatum op het bankafschrift wordt beschouwd als de betalingsdatum.

9.2 Uitsluitend betalingen aan ons of aan een door ons schriftelijk aangewezen derde werken bevrijdend. Betalingen aan professionals, onder welke titel dan ook, of het verstrekken van voorschotten aan professionals zijn niet bindend tegenover ons en kunnen niet worden gebruikt voor verrekening of aflossing van jouw verplichtingen aan ons.

9.3 Indien je bezwaren hebt tegen een factuur, dien je deze binnen 5 werkdagen na de factuurdatum schriftelijk aan ons kenbaar te maken. Na deze termijn wordt de juistheid van de factuur als vaststaand beschouwd.

9.4 Je bent nooit gerechtigd om je verplichtingen jegens ons op te schorten of te verrekenen met eventuele vorderingen die je op ons hebt. Bezwaren tegen facturen of diensten geven je niet het recht om betalingen op te schorten of te verrekenen.

9.5 Indien een factuur niet binnen de betalingstermijn wordt voldaan, ben je van rechtswege in verzuim en is geen ingebrekestelling vereist. Vanaf de verzuimdatum ben je een contractuele rente van 1% per maand verschuldigd, tenzij de wettelijke handelsrente hoger is. In dat geval geldt de wettelijke handelsrente. De rente wordt berekend vanaf de verzuimdatum tot aan de volledige betaling.

9.6 Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die wij moeten maken om onze rechten te effectueren, komen voor jouw rekening. De vergoeding voor buitengerechtelijke kosten bedraagt 20% van de hoofdsom inclusief btw en rente, met een minimum van €500, tenzij wij aantoonbaar hogere kosten hebben gemaakt.

9.7 Betalingen worden eerst in mindering gebracht op de verschuldigde kosten en rente en vervolgens op de hoofdsom, waarbij oudere vorderingen voorrang krijgen. Wij kunnen volledige aflossing van de hoofdsom weigeren indien daarbij niet eveneens de openstaande rente en incassokosten worden voldaan.

9.8 Indien wij dat wenselijk achten, of indien je in gebreke bent met een betalingsverplichting, kunnen wij voorafgaande betaling eisen of een zekerheidstelling verlangen.

9.9 Indien je de betalingsvoorwaarden niet naleeft of niet voldoet aan een verzoek tot zekerheidstelling, zijn wij gerechtigd om:

  • de overeenkomst geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden, zonder dat een ingebrekestelling vereist is. In dat geval ben je aansprakelijk voor alle door ons geleden schade en kosten;
  • onze verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten.

9.10 Bij ontbinding, opzegging of opschorting van de overeenkomst zijn wij nooit aansprakelijk voor schadevergoeding, tenzij de oorzaak van de ontbinding, opzegging of opschorting volledig aan ons is toe te rekenen.

9.11 Op verzoek dien je een schriftelijke machtiging te verstrekken aan ons om facturen automatisch te incasseren van jouw IBAN, middels een SEPA-machtiging.

9.12 Wij dragen geen ondernemingsrisico voor jou. Dit betekent dat jij verantwoordelijk blijft voor alle schade als gevolg van niet-naleving van jouw verplichtingen, zelfs als deze buiten het door onze kredietverzekering gedekte limiet valt. Je vrijwaart ons volledig voor alle schade die hieruit voortvloeit.

9.13 Wij behouden ons het recht voor om een overeenkomst niet aan te gaan of te beëindigen bij twijfel aan jouw kredietwaardigheid, zonder verplichting tot schadevergoeding.

9.14 Wij garanderen dat wij de verschuldigde loonbelastingen en sociale premies correct en tijdig betalen. Wij beschikken over een NEN 4400-1 certificering, en je bent gerechtigd om 30% van onze factuur (inclusief btw) te storten op onze G-rekening ter vrijwaring van fiscale ketenaansprakelijkheid, indien dit vooraf wordt overeengekomen.

ARTIKEL 10. BIJZONDERE MINIMALE BETALINGSVERPLICHTINGEN

10.1 Je bent, ongeacht je overige verplichtingen, ten minste het opdrachtgeverstarief over drie gewerkte uren verschuldigd indien:

  • de professional zich meldt op de afgesproken tijd en plaats, maar door jou niet in staat wordt gesteld om te werken, of;
  • de professional minder dan drie uur in staat wordt gesteld om werkzaamheden te verrichten.

10.2 Indien de professional werkt op basis van een oproepovereenkomst, dien je de professional minimaal 4 dagen voorafgaand aan de start van de werkzaamheden op te roepen. Indien je de oproep te laat intrekt of wijzigt, ben je alsnog verplicht het opdrachtgeverstarief te voldoen voor de uren van de oorspronkelijke oproep.

ARTIKEL 11. VREES VOOR NIET-NAKOMING

11.1 Indien na het sluiten van de overeenkomst omstandigheden aan het licht komen die aanleiding geven te vrezen dat jij je verplichtingen niet, onjuist en/of niet tijdig zult nakomen, bijvoorbeeld bij faillissement, surseance van betaling, of bij een aanvraag tot een van deze maatregelen, of als er een besluit tot ontbinding of fusie van jouw onderneming is genomen, of er beslag wordt gelegd op je vermogen, worden alle openstaande betalingsverplichtingen jegens ons onmiddellijk en volledig opeisbaar. Wij zijn gerechtigd om onmiddellijke betaling of een zekerheidsstelling te eisen voor deze opeisbare vorderingen.

11.2 Wij zijn in dat geval bevoegd om onze verplichtingen jegens jou op te schorten totdat betaling en/of zekerheidsstelling is verkregen. Wij zijn niet aansprakelijk voor enige schade of kosten die hierdoor aan jouw zijde ontstaan.

11.3 Jij bent aansprakelijk voor alle schade die hieruit voor ons voortvloeit.

ARTIKEL 12. WERVING EN SELECTIE / ALLOCATIE, INDEPLAATSSTELLING PROFESSIONAL

12.1 De professional wordt door ons geselecteerd op basis van zijn of haar kwalificaties en vaardigheden, en op basis van de functievereisten die door jou zijn aangedragen. Vereisten die kunnen leiden tot directe of indirecte discriminatie, zoals die op basis van ras, religie, geslacht, of handicap, kunnen niet door jou worden gesteld en worden niet door ons gehonoreerd, tenzij ze voldoen aan een wettelijk toegestaan doelgroepenbeleid.

12.2 Indien een professional niet voldoet aan de gestelde functievereisten, heb je het recht om dit binnen 4 uur na aanvang van de eerste werkdag aan ons te melden. In dat geval ben je verplicht om minimaal het aan de professional verschuldigde loon te betalen, inclusief werkgeverslasten en andere verplichtingen.

12.3 Wij behouden ons het recht voor om tijdens de looptijd van de overeenkomst een vervangende professional voor te stellen, bijvoorbeeld bij ziekte of reorganisatie. Het opdrachtgeverstarief kan in dat geval opnieuw worden vastgesteld. De professional is niet exclusief voor jou beschikbaar.

12.4 Wij zijn niet aansprakelijk voor enige schade of kosten als wij een (vervangende) professional om welke reden dan ook niet (meer) beschikbaar kunnen stellen volgens de afspraken in de overeenkomst.

12.5 Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid indien de professional niet voldoet aan jouw verwachtingen of voor de manier waarop hij of zij de werkzaamheden voor jou uitvoert.

12.6 Professionals kunnen door ons worden opgeleid of geschoold, waarbij de inhoud van de scholing in overleg met jou wordt bepaald. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid met betrekking tot de resultaten van deze opleidingen of trainingen.

12.7 Wij behouden ons het recht voor om de werkzaamheden van professionals te beschrijven in het kader van subsidies, zoals de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO), en indien van toepassing deze projecten mee te nemen in een subsidieaanvraag. Je dient bij controles van de subsidie-uitkerende instanties volledige medewerking te verlenen, inclusief inzage in de projectadministratie.

ARTIKEL 13. OVERMACHT

13.1 Je hebt slechts het recht om de tewerkstelling van de professional tijdelijk geheel of gedeeltelijk op te schorten in geval van overmacht zoals bedoeld in artikel 6:75 BW, maar bent verplicht om het opdrachtgeverstarief gedurende de opschorting te blijven voldoen.

13.2 Indien wij door overmacht tijdelijk niet in staat zijn onze verplichtingen na te komen, hebben wij het recht de uitvoering van de overeenkomst of terbeschikkingstelling op te schorten voor de duur van de verhindering. Door jou gestelde betalingszekerheden dienen in dat geval te worden verlengd.

13.3 Indien wij door overmacht blijvend verhinderd zijn om onze verplichtingen na te komen, hebben beide partijen het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden.

ARTIKEL 14. ARBEIDSDUUR EN WERKTIJDEN

14.1 De arbeidsomvang en werktijden van de professional worden voorafgaand aan de terbeschikkingstelling overeengekomen. De werktijden, arbeidsduur en rusttijden zijn gelijk aan de bij jou of de eindopdrachtgever geldende regels, tenzij anders overeengekomen. Jij waarborgt dat deze tijden voldoen aan de wettelijke vereisten. Jij ziet erop toe dat de professional niet meer werkt dan wettelijk is toegestaan. Wij zijn niet aansprakelijk voor overtredingen van de wet- en regelgeving op dit gebied, en jij vrijwaart ons hiervoor volledig.

14.2 Van overwerk is sprake als de professional meer uren werkt dan overeengekomen. Alle kosten voor overwerk komen voor jouw rekening.

14.3 Vakantie en verlof van de professional worden geregeld conform de wet en, indien van toepassing, de cao.

ARTIKEL 15. GOEDE UITOEFENING VAN LEIDING EN TOEZICHT

15.1 Jij dient je ten opzichte van de professional te gedragen op dezelfde zorgvuldige wijze als jegens je eigen medewerkers, met betrekking tot toezicht, leiding en de uitvoering van het werk.

15.2 Het is niet toegestaan om de professional zonder onze schriftelijke toestemming door te lenen aan een derde partij. Ook is het verboden de professional buiten Nederland tewerk te stellen of af te wijken van de overeenkomst zonder onze schriftelijke toestemming.

15.3 Jij bent verplicht schade aan persoonlijke eigendommen van de professional, veroorzaakt tijdens de uitvoering van werkzaamheden, te vergoeden.

15.4 Jij bent verplicht om jezelf afdoende te verzekeren tegen aansprakelijkheid voortvloeiend uit dit artikel. Op verzoek dien je ons een bewijs van verzekering te verstrekken.

ARTIKEL 16. ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN

16.1 Jij erkent dat je volgens de Arbeidsomstandighedenwet als werkgever wordt aangemerkt.

16.2 Jij bent verantwoordelijk voor de naleving van de verplichtingen uit artikel 7:658 BW, de Arbeidsomstandighedenwet en bijbehorende regelgeving met betrekking tot de veiligheid op de werkplek. Indien nodig, zorg je voor of vergoed je de persoonlijke beschermingsmiddelen en eventuele medische keuringen voor de professional.

16.3 Jij dient ons en de professional tijdig, minimaal één werkdag voor de start van de werkzaamheden, schriftelijk te informeren over de benodigde kwalificaties en de specifieke kenmerken van de werkplek. Daarnaast geef je de professional voorlichting over de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) binnen jouw organisatie.

16.4 Bij een bedrijfsongeval of beroepsziekte dien je, indien wettelijk vereist, de bevoegde instanties op de hoogte te stellen en een schriftelijk rapport op te stellen. Dit rapport moet de toedracht van het ongeval zodanig beschrijven dat duidelijk is of er voldoende preventieve maatregelen waren getroffen. Jij informeert ons zo snel mogelijk over het ongeval en verstrekt een kopie van het rapport.

16.5 Jij vrijwaart ons voor alle schade (inclusief juridische kosten) die de professional lijdt als gevolg van zijn werkzaamheden, indien jij en/of wij daarvoor aansprakelijk zijn op grond van artikel 7:658, 7:611 of 6:162 BW.

16.6 Indien een bedrijfsongeval tot het overlijden van de professional leidt, ben jij verplicht om schade te vergoeden conform artikel 6:108 BW aan de nabestaanden. Jij vrijwaart ons voor eventuele schadeclaims en juridische kosten.

ARTIKEL 17. VERIFICATIE- EN BEWAARPLICHT OPDRACHTGEVER

17.1 Jij stelt bij aanvang van de terbeschikkingstelling de identiteit van de professional vast aan de hand van een origineel identiteitsdocument. Wij identificeren de professional ook en bewaren een kopie van het identiteitsbewijs in onze administratie.

17.2 Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit jouw nalatigheid om de professional te identificeren. Jij vrijwaart ons volledig voor alle schade als gevolg van een onjuiste identificatie, tenzij dit te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van onze kant.

17.3 Partijen behandelen alle persoonsgegevens van professionals vertrouwelijk en verwerken deze in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

17.4 Afhankelijk van de verantwoordelijkheden maken partijen afspraken conform de AVG over onder andere datalekken, rechten van betrokkenen en bewaartermijnen. Bij gezamenlijke verantwoordelijkheid maken partijen aanvullende afspraken, vastgelegd in een onderlinge regeling.

17.5 Jij bent verantwoordelijk voor het verstrekken en opvragen van persoonsgegevens in overeenstemming met de AVG.

17.6 Jij vrijwaart ons tegen alle aanspraken van kandidaten, professionals of derden die voortvloeien uit jouw overtreding van de AVG en vergoedt de daaraan gerelateerde kosten.

17.7 Indien de professional een tewerkstellingsvergunning plichtige vreemdeling is, zullen wij, voor zover wettelijk mogelijk, toezien op een legale tewerkstelling op basis van door jou verstrekte informatie.

17.8 Jij dient je strikt te houden aan de beperkingen van de vergunning, zoals werkgever, plaats van tewerkstelling, geldigheidsduur en functie.

17.9 Op de dag dat de vergunning verloopt en er geen nieuwe vergunning beschikbaar is, eindigt de overeenkomst automatisch en zijn wij niet aansprakelijk voor enige schade.

17.10 Jij bent bekend met artikel 15 Wav en dient de identiteit van de professional vast te stellen en de relevante documenten minimaal vijf jaar te bewaren.

17.11 Jij bent bekend dat je als werkgever in de zin van de Wav verantwoordelijk bent en aansprakelijk kunt worden gesteld bij overtreding van de Wav. Jij vrijwaart ons voor boetes en schade als gevolg van jouw niet-naleving.

17.12 Jij vrijwaart ons voor opgelegde boetes en aanspraken jegens ons wegens jouw niet-nakoming van de verplichtingen in dit artikel.

ARTIKEL 18. VERPLICHTINGEN MET BETREKKING TOT DE WAADI

18.1 Jij verklaart uitdrukkelijk bekend te zijn met de verplichtingen uit hoofde van artikel 8b en 12a van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi). In dit kader zorg jij ervoor dat de professionals gelijke toegang hebben tot bedrijfsvoorzieningen of diensten binnen jouw onderneming, zoals kantines, kinderopvang- en vervoersfaciliteiten, net zoals jouw eigen werknemers in gelijke of gelijkwaardige functies, tenzij een verschil in behandeling objectief gerechtvaardigd is.

ARTIKEL 19. VERPLICHTINGEN EN AANSPRAKELIJKHEID

19.1 Indien jij niet voldoet aan de verplichtingen uit deze algemene voorwaarden of de overeenkomst, ben je verplicht om alle schade die wij daardoor lijden, te vergoeden.

19.2 Gedurende de looptijd van de overeenkomst ben jij aansprakelijk voor de schade die wij, de professional en/of derden lijden als gevolg van het handelen of nalaten van de professional. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade of verliezen aan jouw kant veroorzaakt door de professional.

19.3 Jij bent verplicht om jezelf afdoende te verzekeren tegen de aansprakelijkheden genoemd in dit artikel.

19.4 Indien wordt vastgesteld dat wij jegens jou aansprakelijk zijn voor schade in verband met de overeenkomst of uit hoofde van onrechtmatige daad, dan is onze aansprakelijkheid altijd beperkt tot:

  • Geen aansprakelijkheid voor gevolgschade, gederfde winst, gemiste inkomsten, gemiste omzet, gemiste besparingen of bedrijfsstagnatie;
  • Onze aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat door onze aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd.

19.5 Deze beperkingen gelden niet bij opzet of bewuste roekeloosheid van ons of de professional.

19.6 Een vordering tot aansprakelijkheid vervalt binnen 12 maanden na het moment waarop jij bekend werd of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met het schadeveroorzakende feit.

ARTIKEL 20. INTELLECTUELE EN INDUSTRIËLE EIGENDOM

20.1 Wij zullen de professional op jouw verzoek een schriftelijke verklaring laten ondertekenen waarin de intellectuele eigendomsrechten op de resultaten van zijn werkzaamheden aan jou worden overgedragen. Indien wij hiervoor een vergoeding aan de professional moeten betalen of andere kosten maken, ben jij verplicht deze kosten aan ons te vergoeden.

20.2 Het staat jou vrij om rechtstreeks een overeenkomst met de professional aan te gaan over de intellectuele eigendomsrechten. Jij dient ons hierover te informeren en een kopie van de overeenkomst aan ons te verstrekken.

20.3 Wij zijn niet aansprakelijk voor boetes, dwangsommen of schade die voortvloeien uit claims van de professional met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten.

ARTIKEL 21. OVERNAME PROFESSIONALS

21.1 Jij bent alleen gerechtigd een arbeidsverhouding aan te gaan met een professional indien aan de voorwaarden in dit artikel is voldaan.

21.2 Het is toegestaan een arbeidsverhouding met de professional aan te gaan na het vooraf overeengekomen aantal door ons gefactureerde en door jou betaalde uren zonder een transfervergoeding te betalen. Dit aantal uren wordt vastgelegd in de opdrachtbevestiging.

21.3 Je mag geen arbeidsverhouding aangaan met de professional als de detacheringsovereenkomst nog niet rechtsgeldig is beëindigd. Indien je na afloop van de overeengekomen uren een arbeidsverhouding aangaat, wordt dit beschouwd als beëindiging van de detacheringsovereenkomst op verzoek van de professional, zonder dat wij een transitievergoeding verschuldigd zijn.

21.4 Je bent verplicht ons schriftelijk op de hoogte te brengen van je voornemen om een arbeidsverhouding met de professional aan te gaan, voordat je hier uitvoering aan geeft.

21.5 Indien je de professional vroegtijdig wilt overnemen, ben je de transfervergoeding aan ons verschuldigd.

21.6 Als je binnen 12 maanden na beëindiging van de terbeschikkingstelling of de overeenkomst een arbeidsverhouding met de professional aangaat, ben je alsnog verplicht de transfervergoeding te betalen.

21.7 Indien wij een professional voor jou hebben geworven en er binnen 12 maanden na de introductie alsnog een arbeidsverhouding ontstaat, ben je de transfervergoeding verschuldigd.

21.8 Indien je tekortschiet in de nakoming van de overeenkomst, behouden wij ons het recht voor om te eisen dat jij de detacheringsovereenkomst met onmiddellijke ingang overneemt.

ARTIKEL 22. GEHEIMHOUDING

22.1 Partijen verplichten zich tot strikte geheimhouding ten aanzien van alle activiteiten en informatie in het kader van de overeenkomst, tenzij de informatie noodzakelijk is voor de uitvoering of een wettelijke plicht tot bekendmaking bestaat.

22.2 Vertrouwelijke informatie die partijen in het kader van de overeenkomst verkrijgen, wordt geheimgehouden en niet aan derden verstrekt.

22.3 Partijen komen overeen dat:

  • Geen vertrouwelijke informatie openbaar wordt gemaakt zonder schriftelijke toestemming, tenzij wettelijk toegestaan;
  • Indien vertrouwelijke informatie ongeoorloofd bekend wordt, stellen partijen elkaar onmiddellijk op de hoogte;
  • Tijdens en na de looptijd van de overeenkomst geen mededelingen worden gedaan over de bedrijfsvoering of afspraken tussen partijen.

22.4 Wij verplichten de professional tot geheimhouding, tenzij er een wettelijke plicht tot openbaarmaking is.

22.5 Het staat jou vrij om de professional rechtstreeks tot geheimhouding te verplichten. Jij informeert ons over je voornemen en verstrekt een kopie van de overeenkomst.

22.6 Wij zijn niet aansprakelijk voor boetes, dwangsommen of schade als gevolg van schending van de geheimhoudingsplicht door de professional.

Hoofdstuk 3: Overige bepalingen

ARTIKEL 30. OVERIGE BEPALINGEN

23.1 Alle overeenkomsten en opdrachtbevestigingen worden digitaal aangeboden en ondertekend. Digitale handtekeningen zijn rechtsgeldig.

23.2 Op deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen worden in eerste instantie voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar wij statutair gevestigd zijn, tenzij wij ervoor kiezen om het geschil bij een andere bevoegde rechter aanhangig te maken.